Vilken färg är rätt för mig?

I höstas hände det som är många företagares mardröm: min hemsida blev hackad. Intet ont anande besökare dirigerades om till en fejk-sida där det stod att de vunnit pengar och skulle klicka på en länk. Väldigt obehagligt. 

Det kostade både tid och pengar att lösa problemet och framför allt var det stressande och tog energi från det jag egentligen vill ägna min tid åt. Till sist valde jag att slänga hela hemsidan i papperskorgen och bygga en ny, för att vara säker på att ingen skadlig kod skulle dröja sig kvar någonstans. 

Inget ont som inte för något gott med sig heter det ju. Nu bygger jag en ny webbplats från grunden och har valt att ta hjälp av Claes Pettersson, Art Director på webbyrån Tamkin som bland annat hjälpt många ideella organisationer att synas. Det kommer att bli så bra! Just nu syns bara en bråkdel av hemsidan, resten är under konstruktion och därför dolt än så länge. 

När jag nu ändå anlitade Claes så bestämde jag mig för att också ta fram en ny grafisk profil. Min kommunikation har spretat mycket åt olika håll på senaste år och jag har inte riktigt kunnat bestämma mig för vilka färger och visuella uttryck jag vill använda. Claes är fantastisk bra på att hjälpa mig fatta beslut som känns bra i magen och som är praktiska för mig att använda framöver. 

Det svåraste beslutet har varit färgerna. Claes har skickat flera olika förslag och jag har bara ratat dem. De är för tama, för tråkiga, för mörka. Jag vet precis vad jag INTE vill ha men har haft väldigt svårt att förklara vad det är jag faktiskt tycker om.

Till sist fick jag i uppgift av Claes att gå in i en välsorterad pappersbutik och välja. Det var precis vad jag behövde. På Kreatima (i Stockholm, nära Hötorget) finns ett stort bord och intill bordet finns papper i alla tänkbara färger. Jag prövade länge, la ut några färger, valde bort någon, började om. Gick därifrån med sex färgade papper.

På tåget hem rensade jag bort två. Fyra kvar: en väldigt gul, en magenta (eller fuchsia), en ljusblå (någonstans mellan MFF och Moderaterna) och en orange (kanske för att jag är lite nostalgisk över den färg som Amnesty Internationals svenska sektion hade som profilfärg medan jag satt i styrelsen, innan organisationen valde den gula färg som nu gäller för Amnesty i hela världen). 

Utifrån dessa papper jobbade vi vidare och nu har vi fyra färger som kommer att dominera min kommunikation framöver. Det känns fantastiskt, ungefär som att ha förnyat sin garderob och känna att varenda plagg är helt rätt. 

Utseende spelar roll för mig. Att hitta rätt färger, rätt typsnitt och rätt visuell stil höjer min motivation och gör det både lättare och framför allt roligare att skapa saker. Till exempel de digitala produkter som jag nu håller på att ta fram. Först i kön ligger tre DIY-workshop-kit för styrelser, bestående av inspelade föreläsningar och arbetsmaterial. I färg. Rätt färg. 

Vill du att jag hör av mig när DIY-workshop-kiten för styrelser är klara? Skriv upp dig på nyhetsbrevet!