Strategier för hopplösa dagar

skugga på garaget.jpg

Det finns dagar när jag känner mig maktlös och överväldigad av allt som händer. Vad kan jag göra? Vad kan vi göra? Hur kan jag någonsin känna att jag gjort tillräckligt? Det är lätt att tappa hoppet och förlora riktningen. Att vara arg, ledsen, besviken och rädd.

Då brukar jag behöva påminna mig själv om några saker:

Dina känslor är verkliga, sanna och kloka.

Det du känner är på riktigt. Din sorg och din vrede över sakernas tillstånd är berättigad, det är en alldeles rimlig reaktion. Känslan av vanmakt beror på att du väljer att se saker som de är och inte stoppa huvudet i sanden. Att du väljer att inte bli avtrubbad.

Omge dig med människor som förstår det och som aldrig skulle komma på tanken att säga till dig att du överdriver eller borde skärpa dig. (Och låt bli att säga så till dig själv är du snäll.)

Kom ihåg vad du vill (inte bara vad du inte vill).

Vad är viktigt för dig och varför, vad är det du brinner för? Låt inte allt elände skymma sikten, stäng av Facebook om du behöver det för att kunna höra din egen inre röst. Påminn dig om vilken värld du vill skapa, upprepa den visionen för dig själv, hämta kraft i den.

När din vision är starkare än din rädsla släpper förlamningen och du kan röra dig framåt igen.

Det är lätt att låta dina tankar kapas av nyheterna eller Facebookflödet. Att bli enbart reaktiv och slåss mot än den ena draken, än den andra. Det är utmattande och inte särskilt effektivt. Lyft blicken och rikta ditt fokus. Vad är viktigt för dig?

Välj på vilket sätt du vill bidra, just nu.

Ta papper och penna och rita tre cirklar som överlappar varandra i mitten. En cirkel representerar din vision, det du vill bidra till, det som är viktigt för dig. Nästa cirkel innehåller det du är bra på, det du kan, din superkraft. Den tredje cirkeln representerar det du har lust med, det du tycker är kul, det som får dig att känna dig levande.

Vad finns i den mittersta punkten? Hur väljer du att bidra just nu, på ett sätt som passar dig, där du kommer till din rätt och där du får göra skillnad inom det område som betyder mest för dig?

Kanske vill du lägga till fler parametrar i diagrammet. Till exempel att det du väljer också ska innebära att du får vara i ett sammanhang med människor som du tycker mycket om, eller att det ska vara någonting som stämmer överens med hur mycket kraft och energi du har för tillfället.

Ibland är det läge att engagera sig i en styrelse. Ibland är ett mer kortsiktigt engagemang en bättre idé, eller ett där du kan bidra med ett par timmar i veckan. Att stötta en organisation med ditt medlemskap eller ett ekonomiskt bidrag är andra alternativ. Det viktiga är att du väljer någonting, att du kanaliserar din frustration i handling. Kom ihåg att varje pusselbit är viktig, oavsett hur stor eller liten den är.

Ta hand om dig.

Ät ordentligt. Sov ordentligt. Tillåt dig att njuta av en promenad, en glass, ett bad, ett samtal med en god vän. Det är så lätt att känna sig otillräcklig och otålig, eller att känna skam för att du har det relativt bra, när så många andra far så illa.

Men du är värd att må bra. Du har rätt att njuta av ditt liv. Ja, du har ett ansvar för världen, men det ansvaret delar du med alla andra människor på den här planeten. Precis som vi alla delar rätten till ett gott liv. Du gör ingen annan lyckligare för att du förvägrar dig själv lycka.

Kom ihåg att du är mäktigare än du anar. Och du är inte ensam. Vi är många, många som gråter, organiserar oss och förändrar världen, ett steg i taget.

Note to self, för hopplösa dagar: andas. Och läs detta blogginlägg igen.