Podd #5 Visioner för det nya året

Årets första podavsnitt handlar om planering. Det är ett samtal med Maria Estling Vannestål som är författare och driver poden Drömmen om Målajord om att följa sin egen kompass och Sara Norrby Wallin som jobbar med kommunikation och utveckling av organisationer och företag i sitt eget företag Bygga Samarbete. Vi pratar om årsritualer och om olika sätt att planera sin tid. 

Tips och tricks från detta inlägg

Den fantastiska romanen som Maria kom ut med förra året heter Lex Katarina. Det är en bok om vardag som ställs på ända och samtidigt fortsätter alldeles som vanligt, om sorg, otillräckligt, stress, glädje, krav som inte går att leva upp till och om kärlek, sammanhållning och oväntat ärliga och läkande möten. Om alldeles vanliga människor och inga spektakulära händelser alls men ändå svår att lägga ifrån sig. Rekommenderas varmt! 

Sara och jag använder varsin app för att-göra-listor. Sara gillar Todoist och jag är förtjust i Remember The Milk. För att mäta sin tid rekommenderar vi appen Tidrapport, men det finns mängder av liknande appar.

Planeringshäftet inför det nya året som Maria och Sara använder har utvecklats av Susannah Conway.

Mitt eget system för visioner och planering ser ut så här:

1. Vision för det nya året

Res iväg med någon du tycker om eller avsätt tid för dig själv. Börja med att tänka tillbaka på året som gått. Vad handlade det om? Vilka segrar vill du fira? Vilka pladask vill du lämna bakom dig och kanske lära något av? 

Sätt sedan en intention för det nya året. Har det ett tema? Vad önskar du dig av dig själv i år? Om du vill kan du rita en tidslinje eller kanske ett årshjul och tänka kring vilka större projekt eller teman som kommer att prägla året. Hur ska du se till att det finns plats under det här året att må bra och komma till din rätt? 

Kom ihåg att allt det här bygger på vad du vet nu och en kvalificerad gissning om vad som kommer runt hörnet. Du behöver inte hålla dig till planerna. Det här handlar om att få en bra start, inte om att låsa fast sig själv i fyrkantiga detaljplaner.

2. Plan för de närmsta tolv veckorna

Om det funkar för dig kan du sätta ett tema för de närmsta tolv veckorna och fundera på hur du ska styra för att hålla riktningen. Kanske vill du hellre ha en tioveckorsplan, en plan för terminen eller något helt annat?

3. Varje vecka

Sätt dig ner med din planering och ställ några frågor till dig själv. De frågor jag använder just nu är:

  • Vad finns i kalendern den kommande veckan? 
  • Vad är jag tacksam för just nu?
  • Vad är jag glad över eller ser fram emot? 

Ta fram din master-att-göra-lista och välj ut några punkter som du vill få gjort just den här veckan.

4. Varje dag

Ta en postitlapp (eller någonting annat, men poängen är att du inte ska få plats att skriva så mycket). Skriv ner ett par punkter som du vill få gjort idag. När dagen är slut tittar du på listan och prickar av det som blivit gjort i din master-att-göra-lista. Sen slänger du lappen. 

Blev allt på lappen inte gjort? Det beror antingen på att du behöver jobba på din förmåga att uppskatta vad du hinner med på en dag eller på att dagen inte alls blev som du trodde. Ingen fara, du får en ny chans imorgon. 

Vad är ditt nästa steg?

Vad tog du med dig från det här podavsnittet? Och vad tänker du göra nu?