Det allra bästa sättet (att göra vad som helst)

Jun 02, 2021

I förra veckan delade min kära vän Maria Estling Vannestål med sig av inte mindre än trettiotre inspirationskällor på sin blogg.

Jag spricker lite i sömmarna av stolthet över att jag är en av dessa trettiotre.

Jag är i mycket gott sällskap. Läs hela blogginlägget här.

Ta gärna fram listan över böcker du vill läsa och annat du vill kika närmare på, du kommer att vilja fylla på den medan du läser Marias lista!

När det gäller just mig så nämner Maria tre “klokskaper”, tre områden som jag har inspirerat henne inom:

  • Mina tankar om att hitta sin genizon, ett begrepp som jag har hämtat från boken Big Leap av Gay Hendricks
  • Att det går att brinna, att bry sig, att förändra världen – utan att brinna ut.
  • Att marknadsföring kan se ut på olika sätt och att Maria får göra på sitt eget sätt och inte behöver följa någon guru

Idag vill jag utveckla den tredje punkten. Fast jag kommer inte att prata särskilt mycket om marknadsföring. Lite kanske. Men egentligen är det betydligt större än så.

Vilket är det allra bästa sättet?

När jag utbildar i ledarskap och tilltalar deltagarna som ledare så är det ofta ett par stycken som vrider sig lite av obehag i stolarna. Alltså, jag är egentligen ingen ledare, invänder de. Jag känner mig i alla fall inte som det.

Det spelar ingen roll om de är valda till ordförande eller har någon annan ledarroll. Det känner sig ändå inte som ledare.

För en ledare är – ja, på något annat sätt. Det kanske är någon som är auktoritär, tydlig, har mycket pondus? Som får ett rum att tystna med sin blotta närvaro? Eller någon som alltid vet vart vi är på väg, som har en vision och förmåga att entusiasmera andra kring den?

Eller det kanske är någon som har koll på alla teorier och modeller som finns kring grupputveckling och ledarskap och som vet precis vilket verktyg som passar i vilken situation?

Eller kan det vara så illa så att en ledare helt enkelt har kostym och slips? (Byt ut mot den makt-klädkod som gäller i det sammanhang där du finns, det kan lika gärna vara pärlhalsband, Gudrun Sjödén-kofta eller pashminasjal.)

Ett annat exempel på den här synen på ledarskap som något särskilt och som inte passar in på just mig är frågorna jag ofta får om hur konflikter egentligen ska lösas, eller hur en styrelse ska planera sitt verksamhetsår, eller vad som är rätt sätt att leda ett möte.

Här kommer sanningen: det finns inget rätt sätt. Det finns inget facit. 

Ditt ledarskap, på ditt sätt

I vissa situationer finns det faktiskt ett facit. Om jag ska opereras så vill jag inte att läkaren ska improvisera, gå på sin magkänsla och göra på sitt eget sätt. Jag vill att det ska finnas en manual och att den ska följas, tack så mycket.

Men i många andra fall och definitivt när det gäller ledarskap så finns det ingen manual. Eller snarare: det finns tusen manualer. De säger emot varandra ganska ofta dessutom, så att följa samtliga är inte heller någon bra idé. Du måste faktiskt välja.

Så här kommer den viktiga frågan: hur vill du vara ledare?

Jag säger inte att du inte ska utbilda dig i ledarskap, läsa böcker om ledarskap och lyssna på kloka mentorer och lärare. Tvärtom. Hämta in inspiration. Men kom ihåg att den är just det: inspiration. Allt du läser och lär dig om ledarskap är förslag. Förslag som du kan välja att följa – eller att låta bli.

Gör en lista över alla egenskaper du kan komma på som kännetecknar ett gott ledarskap. Tänk på ledare du har haft. Vad gillade du hos dem? Vad gillade du inte – och vad är motsatsen till det?

Titta på din lista. Vilken av alla dessa egenskaper känner du igen hos dig själv? Vad är din styrka? Finns det någon egenskap du skulle vilja utveckla eller stärka?

Och hur fungerar ditt ledarskap idag? Är det så som du vill leda? Eller vill du justera kursen och pröva nya sätt att vara ledare? Du bestämmer. Du skapar och omskapar ditt eget ledarskap och ju mer medveten du blir om det desto mer kan du bli den ledare du vill vara – leda på ditt sätt. 

Marknadsföring då?

Jag är företagare. Det är Maria Estling Vannestål också, hon med de 33 inspirationskällorna. Så när Maria och jag berättar om vad vi gör och vad vi har att erbjuda så är det marknadsföring.

För en ideell organisation eller en förening är marknadsföring minst lika viktigt. Det kan heta någonting helt annat, men de allra flesta föreningar behöver hitta sätt att nå ut.

Det kan handla om att nå ut med föreningens budskap. På det sättet kan marknadsföringen (eller vad ni nu väljer att kalla det) faktiskt vara en del av kärnverksamheten. Det kan också handla om att ni vill värva fler medlemmar och nå ut med möjligheten att vara aktiv i föreningen.

Precis som med ledarskap så finns det tusen olika manualer när det gäller marknadsföring. Det finns kurser och böcker och sanningar och checklistor. Många av dem är evidensbaserade och väl värda att pröva.

Men vi är olika. Vi är olika som företagare och som föreningar och som individer. Och precis som när det gäller ledarskap så är det hopplöst svårt att bestämma vem du ska lita på när det gäller marknadsföring, eftersom alla uttalar sig med bestämdhet och menar att just deras metod är den enda rätta.

Annonsera eller inte? Hur viktigt är det att blogga och skicka ut nyhetsbrev regelbundet? Hur viktigt är sökordsoptimering och är det någon som läser annonserna i dagstidningarna numera?

Och hur är det med flyers, affischer, roliga quiz på Facebook, tävlingar, utmaningar, gratis smakprov, lunchföreläsningar, klistermärken på lyktstolpar, godis med profiltryck, lockbeten i form av någon rolig pryl som du får när du blir medlem?

Vi tar det igen. Det finns inget rätt sätt. Bara ditt sätt. Och bara du kan avgöra vad som är ditt sätt, när det känns lätt och roligt för dig, fungerar för din målgrupp och stämmer överens med vem du vill vara och vad du vill säga. 

Vem gillar marknadsföring?

Den här bloggen är en del av min marknadsföring. Den är en del av det jag gör för att nå ut med mitt budskap och påminna om att jag finns och vad jag har att erbjuda.

Precis som de mail jag skickar till dig som prenumererar. (Prenumererar du inte än? Klicka här så berättar jag mer och du kan lämna din e-postadress om du vill.)

Väldigt många företagare tycker att marknadsföring är ett nödvändigt ont som de helst inte vill tänka på. Särskilt de företagare som liksom jag bygger sitt företagande på passion, som brinner för det de gör och lägger sin själ och hjärta i företagandet.

Det är för att marknadsföring lätt förknippas med manipulation, reklam (i ordets värsta bemärkelse) och överdrifter. Men det behöver ju inte vara så.

I din marknadsföring är du fri. Du kan ge dig hän, dela med dig, säga det som är viktigt att säga och se till att ditt budskap når de som verkligen behöver det. Och du behöver inte ta betalt. Min blogg är bara min, jag skriver den inte på uppdrag av någon utan bestämmer helt själv vad jag vill skriva om.

Visst behöver jag koppla ihop marknadsföringen med någon sorts säljtänk, det behöver finnas en röd tråd mellan vad jag säger i marknadsföringen och vad jag faktiskt vill sälja.

Men det är inget hinder, tvärtom. Särskilt när det jag säljer är direkt kopplat till själva anledningen till att jag driver företag: för att kunna skapa kreativa och roliga sätt att stötta, inspirera och hjälpa människor som brinner att ta hand om sig, rikta sitt ljus, göra skillnad och må bra under tiden.

Och jag får marknadsföra på mitt sätt. Då blir det roligt! 

Vilket är ditt sätt?

Ok, nu har jag pratat om ledarskap och om marknadsföring. Vilka andra områden finns det där det snarare än att hitta rätt sätt handlar om att hitta ditt sätt?

Var i ditt liv vill du tänka lite mer så här, var vill du hitta ditt eget bästa sätt snarare än att gå de upptrampade stigarna eller klämma in fötterna i de skor som andra säger är de enda som passar för den roll du har?

Vilket är ditt sätt?

Låt oss hålla kontakten!

Allra helst skriver jag numera på Substack, där du kan prenumerera på brev från mig. Där går det dessutom att skriva en kommentar och berätta vad du tänker när du har läst.

Jag skriver både om ideellt engagemang och om personlig utveckling. Du väljer vad du vill läsa och vad du vill prenumerera på. Välkommen!

Intressant, berätta mer!